ΜΕΤΡΟ ΣΤΟ ΙΛΙΟΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΑΙΔΑΡΙ; Παλινδρομήσεις και ερωτηματικά για την κατασκευή των νεών σταθμών στη δυτική Αττική,

ΜΕΤΡΟ ΣΤΟ ΙΛΙΟΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΑΙΔΑΡΙ;

 

Της Γιούλης Ηλιοπούλου

 

Το Μετρό αποτελεί το πιο σύγχρονο μέσο συγκοινωνίας, με ουσιαστική συμβολή στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και στην εξυπηρέτηση εκατοντάδων χιλιάδων επιβατών καθημερινά. Η δημιουργία σταθμών Μετρό και η επέκταση του υπάρχοντος δικτύου του αποτελούν διαχρονικά αιτήματα όλων των δήμων του Λεκανοπεδίου (και όχι μόνο, θυμηθείτε την «πονεμένη» ιστορία του Μετρό της Θεσσαλονίκης).

Τα τελευταία χρόνια μεγάλα βήματα έχουν γίνει, το δίκτυο του Μετρό έχει εμπλουτιστεί με σημαντικές επεκτάσεις, όμως παραμένουν άλυτα τα αιτήματα συγκεκριμένων περιοχών, ανάμεσα στις οποίες και η δυτική Αττική.

Το Περιστέρι και το Αιγάλεω δεν έχουν να προσάψουν πολλά στους ιθύνοντες μιας και είχαν την τύχη οι νέοι σταθμοί του μετρό να περνούν από τον δήμο τους (το Περιστέρι μάλιστα θεωρείται πιο προνομιούχο, με 3 σταθμούς σε κεντρικότατα σημεία του δήμου).

Για το Χαϊδάρι όμως δεν είναι το ίδιο. Ο μοναδικός σταθμός Μετρό που εξυπηρετεί το Χαϊδάρι είναι ο σταθμός Αγία Μαρίνα (της γραμμής 3) που βρίσκεται στα σύνορα Χαϊδαρίου και Αγίας Βαρβάρας και αρκετά μακριά από το κέντρο της πόλης. Έτσι πάγιο αίτημα της δημοτικής αρχής είναι η επέκταση της γραμμής και η προώθηση του Μετρό στο κέντρο του δήμου, ώστε οι Χαιδαριώτες να εξυπηρετούνται ουσιαστικά καθώς επίσης και η κατασκευή γραμμής Μετρό κατά μήκος της λεωφόρου Αθηνών.

Μάλιστα ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου Βαγγέλης Ντηνιακός, μαζί με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικής Υπηρεσίας Βασίλη Καρατζαφέρη, πραγματοποίησαν πρόσφατα συνάντηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Νικόλαο Κουρέτα για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η πρόταση του Δήμου Χαϊδαρίου είναι συγκεκριμένα η υλοποίηση του παλαιότερου σχεδίου που περιελάμβανε την κατασκευή μιας γραμμής, η οποία θα ακολουθεί τη διαδρομή της Λ. Αθηνών.

Σύμφωνα με αυτόν τον σχεδιασμό, η δημιουργία της νέας γραμμής του Μετρό θα κάνει ευκολότερη την πρόσβαση σε όλες τις δραστηριότητες που βρίσκονται εκατέρωθεν της Λεωφόρου Αθηνών και ένα ακόμη βασικό ζήτημα, θα εξυπηρετεί και τους χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες του Αττικού Νοσοκομείου.

Να σημειωθεί πως στο τελευταίο Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών της Αττικό Μετρό, η εκπόνηση του οποίου έγινε πριν από 15 περίπου χρόνια (δεν έχει ακόμα πραγματωθεί και τίθεται πλέον υπό διαμόρφωση), προβλεπόταν μελλοντικά η κατασκευή της γραμμής 7, η οποία θα ξεκινούσε από το Χαϊδάρι στο ύψος του Νοσοκομείου Αττικόν και μέσω της λεωφόρου Αθηνών θα έφτανε στο κέντρο της Αθήνας και συγκεκριμένα το Μοναστηράκι ενώ στη συνέχεια θα κατευθυνόταν προς τον Νέο Κόσμο και τη Νέα Σμύρνη, καταλήγοντας στον Άλιμο. Ήταν το 2009 ως Γραμμή 7 Άλιμος – Χαϊδάρι, που όμως δεν συμπεριλήφθηκε στο «Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής 2015»

Η ανακοίνωση του δημάρχου Βαγγέλη Ντηνιακού:

«Μαζί με τον Αντιδήμαρχο Τεχνικής Υπηρεσίας Βασίλη Καρατζαφέρη, επισκεφθήκαμε τα γραφεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και συναντηθήκαμε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, κ. Νικόλαο Κουρέτα, και το στέλεχος της Διεύθυνσης Μελετών της εταιρείας, κ. Μάνια Μπενίση. Το αντικείμενο της συζήτησής μας ήταν η ένταξη του Χαϊδαρίου στον προγραμματισμό των επεκτάσεων του δικτύου του Μετρό. Η πρόταση του Δήμου είναι η υλοποίηση του σχεδίου που είχε κατατεθεί στο παρελθόν για την κατασκευή μιας γραμμής η οποία θα ακολουθεί τη διαδρομή της Λ. Αθηνών. Επισημάναμε ότι οι μετακινήσεις μέσω αυτής της κεντρικής οδικής αρτηρίας έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, λόγω και των πολλών νέων δραστηριοτήτων που έχουν μεταφερθεί στην ευρύτερη περιοχή. Η δημιουργία της νέας γραμμής του Μετρό θα κάνει ευκολότερη την πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες που είναι χωροθετημένες εκατέρωθεν της Λ. Αθηνών, θα εξυπηρετήσει συγκοινωνιακά και την πόλη μας όπως και τους χιλιάδες καθημερινούς επισκέπτες του Αττικού Νοσοκομείου».

 

Η επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον

Στην άλλη πλευρά τώρα, στο Ίλιον, η επέκταση του Μετρό προς τα εκεί είναι σε τροχιά υλοποίησης. Οι τρείς νέοι σταθμοί της κόκκινης γραμμής θα είναι οι: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος και η σύνδεση Ίλιον – Ομόνοια θα γίνεται σε 15 λεπτά και με το Σύνταγμα σε μόλις 20 λεπτά.

Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον. Η επιβατική κίνηση υπολογίζεται ότι θα ανέρχεται συνολικά σε επιπλέον 51.000 επιβάτες καθημερινά, ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 5.000 νέες θέσεις εργασίες. Σημειώνεται ότι μελλοντικά σχεδιάζεται και η περαιτέρω επέκταση της γραμμής προς το Μενίδι.

Οι τεχνικές μελέτες που απαιτούνται και η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2022, για να ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου, το οποίο εκτιμάται πως θα κοστίσει 350 εκατομμύρια ευρώ.

 

5 χρόνια υπομονή

Βεβαίως οι κάτοικοι των περιοχών που θα επωφεληθούν από τους νέους σταθμούς Μετρό θα πρέπει να επιδείξουν μεγάλη υπομονή μιας και, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η αποπεράτωση του έργου θα γίνει σε 5 χρόνια.

Αυτό ακριβώς επεσήμανε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη.

 

 

Η ερώτηση του βουλευτή:

Ερώτηση Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

Οι Δήμοι Πετρούπολης, Ιλίου και Αγίων Αναργύρων–Καματερού συγκεντρώνουν πληθυσμό άνω των 200.000 κατοίκων, ωστόσο η πρόσβαση των δημοτών στο κέντρο της Αθήνας μέσω της υπάρχουσας συγκοινωνίας, είναι αρκετά δύσκολη απαιτώντας δαπάνη σημαντικού χρόνου που μαζί με τις αναμονές, υπερβαίνει τα 60΄.

 Ο αρμόδιος υπουργός στο πλαίσιο της ομιλίας του στη διαδικτυακή εκδήλωση του Economist για τη χρηματοδότηση της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, το Δεκέμβριο του 2020, αναφερόμενος στην επέκταση της γραμμής 2 του μετρό στη Δυτική Αττική, ανακοίνωσε ότι είναι ήδη έτοιμη η προκαταρκτική χάραξη του έργου και εξέφρασε την εκτίμηση ότι στα τέλη του 2021 θα μπορεί να προκηρυχθεί, με προϋπολογισμό 350 εκ. Ευρώ.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ κ. Κουρέτας, από το βήμα του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021, τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου του 2021, ανακοίνωσε την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς μήκους 4 χλμ, η οποία εκτίμησε ότι θα δημοπρατηθεί την άνοιξη του 2022.

Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2021-2027 εντούτοις, μέχρι σήμερα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η εκπόνηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ παρά τις ανακοινώσεις και δεσμεύσεις των αρμοδίων, διαβάζουμε σε δημοσιεύματα (ypodomes.com), ότι ο στόχος είναι να οριστικοποιηθεί η ένταξη του έργου εντός του 2022 για να γίνει το 2023 η δημοπράτησή του.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. η επέκταση της γραμμής 2 θα εξυπηρετήσει πάνω από 50.000 επιβάτες την ημέρα, όμως συν τω χρόνο η υλοποίηση του έργου απομακρύνεται.

Περαιτέρω, όπως με τις υπ’ αρ. 563/3.3.2020 και 110/2.11.2020 προηγούμενες παρεμβάσεις μου προτάθηκε, η δημιουργία λεωφορειακής γραμμής “express”, που θα συνδέει τις περιοχές των δήμων Πετρούπολης, Ιλίου και Αγίων Αναργύρων – Καματερού με τον σταθμό μετρό της Ανθούπολης, θα μπορούσε να ελαττώσει την ταλαιπωρία των κατοίκων, έως την κατασκευή του έργου. Είναι γεγονός ότι η σημερινή συγκοινωνιακή σύνδεση με τις καθυστερήσεις των αφίξεων των λεωφορείων και των πολυάριθμων ενδιάμεσων στάσεων, δεν μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα.

Ωστόσο, η παραπάνω πρόταση που επανειλημμένα διατυπώθηκε από τους δημάρχους δεν εξετάσθηκε ποτέ μέχρι σήμερα από την κυβέρνηση και τον ΟΣΥ, αναγκάζοντας τους κατοίκους των εν λόγω δήμων της Δυτικής Αττικής να υφίστανται, στο μέγιστο βαθμό, την ταλαιπωρία που δημιουργεί η έλλειψη αυτής της βασικής συγκοινωνιακής υποδομής.

Ερωτάται ο Υπουργός:

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του έργου της επέκτασης της γραμμής 2; Σε τι ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την επίσπευση των σχετικών διαδικασιών;

Γιατί δεν ικανοποιείται το αίτημα των δημάρχων Πετρούπολης, Ιλίου και Αγίων Αναργύρων – Καματερού, όπως κατ’ επανάληψη έχουν ζητήσει, για τη δημιουργία λεωφορειακής γραμμής “express”, με την αναδιοργάνωση του πλήθους των υπαρχουσών γραμμών σύνδεσης που φαίνεται ότι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν στον βαθμό που απαιτείται, τους κατοίκους των πολυπληθών αυτών περιοχών;

Ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι τα έργα μετρό είναι σύνθετα και ο σχεδιασμός αρχίζει πολλά χρόνια πριν το έργο. Αναγνώρισε, πάντως, ότι η Δυτική Αττική αποτελεί ένα ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένο κομμάτι του Λεκανοπεδίου, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ανταποκριθεί στις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής με μεγάλα έργα υποδομών. Αναφερόμενος στα έργα που προγραμματίζονται για τη δυτική Αττική, ο κ. Καραγιάννης είπε πως ήδη έχουν ξεκινήσει οι αρχικές μελέτες της επέκτασης της Γραμμής 4 προς την Πετρούπολη, με 3 από τους 6 σταθμούς στη Δυτική Αττική: Άγιοι Ανάργυροι, Ίλιον και Πετρούπολη.

 

Όχι στη συζήτηση για λεωφορειακή γραμμή εξπρές στην περιοχή

Ο κ. Αρσένης εκτός των παραπάνω, επανέφερε το ζήτημα δημιουργίας λεωφορειακής γραμμής εξπρές, τονίζοντας ότι «μπορεί να δώσει με έναν πολύ οικονομικό τρόπο μια λύση στο θέμα της σύνδεσης των δήμων αυτών και των πολιτών τους, των κατοίκων τους με το Μετρό σήμερα».

Η απάντηση που πήρε από τον υφυπουργό ήταν πως η υπάρχουσα λεωφορειακή κάλυψη των τριών δήμων προς τους σταθμούς Μετρό είναι ικανοποιητική και πως ο ρόλος μίας γραμμής express δεν είναι σύνδεση με έναν σταθμό μετρό αλλά με επικοινωνιακά κέντρα όπως είναι τα αεροδρόμια και τα λιμάνια.

Σε ανάρτηση που έκανε κατόπιν ο Κρίτων Αρσένης αναφέρει:   

«Δεν είναι αρκετά σημαντική η σύνδεση Πετρούπολης, Ίλιον, Αγίων Αναργύρων- Καματερού με το Mετρό για να δρομολογήσουν λεωφορειακή γραμμή εξπρές, σύμφωνα με τον υφυπουργό. Η γραμμή εξπρές είναι απαραίτητη γιατί θα ενώνει τις 3 περιοχές με το σταθμό της Ανθούπολης μέχρι να ολοκληρωθεί η επέκταση της Γραμμής 2.

Για την επέκταση της Γραμμής 2 βέβαια, ο Υφυπουργός δεν έδωσε σαφές χρονοδιάγραμμα. Θα ξεκινήσει κάποια στιγμή μετά το 2022 και θα κρατήσει 5 χρόνια αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις. Όπως καταλαβαίνετε αν δεν γίνει η γραμμή εξπρές η πρόσβαση στο μετρό για τους κατοίκους των 3 Δήμων μπορεί να καθυστερήσει και 10 χρόνια.

Όταν κατέθεσα την πρώτη επίκαιρη για το ζήτημα ο Υπουργός δεν σκεφτόταν καν την επέκταση. Επίκαιρη-Επίκαιρη, θα την καταφέρουμε και την γραμμή εξπρές».