σχολεία, Κρίτων Αρσένης, ΜΕΡΑ25, Αιγάλεω

“Δείχνει τον δρόμο” ο ξεσηκωμός στο Αιγάλεω για τη σχολική στέγη

Του Κρίτωνα Αρσένη, βουλευτή ΜΕΡΑ25

 

Τον τελευταίο καιρό στο Αιγάλεω συμβαίνει κάτι μεγάλο. Μια ολόκληρη κοινωνία αγωνίζεται για τα σχολεία των παιδιών της. Όλων των παιδιών της. Ο αγώνας τους ξεκίνησε από χωριστά αιτήματα, και καθώς προχωρούσε τα ρυάκια ενώνονταν φτάνοντας μέχρι την κήρυξη αποχής σε όλα τα σχολεία της περιοχής.

Στις 10 Φεβρουαρίου έφτασαν μέχρι το υπουργείο Εσωτερικών για να φωνάξουν ότι το 2023 στον Δήμο Αιγάλεω κλείνει ένα δημόσιο σχολείο με ευθύνες της Διοίκησης του Δήμου και των αρμόδιων υπουργείων και επεκτείνεται ένα ιδιωτικό, με συνέπεια να μένουν στον δρόμο 90 μαθητές στο μέσο της σχολικής χρονιάς. Για τέταρτη σχολική χρονιά τέσσερα σχολικά συγκροτήματα που έχουν χαρακτηριστεί σεισμόπληκτα δεν επισκευάζονται και δεν αποκαθίστανται, με κίνδυνο για την ασφάλεια των παιδιών. Ειδικά σχολεία -οκτώ συνολικά- στεγάζονται σε κτίρια και συνθήκες ακατάλληλες, “περιμένοντας” αναβαθμίσεις και αποκαταστάσεις.

Λίγες μέρες μετά, γονείς των Ειδικών σχολείων του Αιγάλεω έκλεισαν τη Λεωφόρο Θηβών για να ζητήσουν αυτά που δικαιούνται και δεν τους δίνουν: ράμπες πρόσβασης, προσβασιμότητα, κατάλληλες συνθήκες υγιεινής, φροντίδα για τα παιδιά τους. Με μια επιστολή τους φωνάζουν για να ακουστούν. Έχουν εξεγερθεί πλέον, λένε, τόσο οι σύλλογοι γονέων όσο και οι εργαζόμενοι -εκπαιδευτικοί και βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό. Μιλούν για απαράδεκτες συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί η ειδική αγωγή στον Δήμο Αιγάλεω και ζητούν σεβασμό στα παιδιά των ειδικών σχολείων.

Είχαν προηγηθεί συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για τη σχολική στέγη σε κεντρικές πλατείες και στο δημαρχείο του δήμου. Ήδη από τον περασμένο Μάιο είχε συστρατευτεί η σχολική κοινότητα. Με κοινό τους ψήφισμα η Ένωση Γονέων Αιγάλεω, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας του Δήμου Αιγάλεω, και η Β΄ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής ζητούσαν λύσεις για σεισμόπληκτα και Δημοτικά σχολεία. Με την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων της στο Αιγάλεω η τοπική κοινωνία κατάφερε να αναδείξει το πρόβλημα ευρύτερα, και στα μέσα Φεβρουαρίου δήλωσε την υποστήριξή της και η ΓΣ Προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας ζητώντας λύσεις χωρίς καθυστέρηση από δήμο και κυβέρνηση.

Γνωρίζω τον μεγάλο αγώνα που δίνει η εκπαιδευτική κοινότητα στο Αιγάλεω, και έχω καταθέσει αλλεπάλληλες επίκαιρες ερωτήσεις στη βουλή ζητώντας απαντήσεις από τα αρμόδια υπουργεία και -κυρίως- μεταφέροντας τις λύσεις που προτείνει η τοπική κοινωνία και είναι απόλυτα εφικτές. Το ΜέΡΑ25 κατέθεσε πρόσφατα στη βουλή τροπολογία για την επίλυση του προβλήματος με το 9ο Δημοτικό σχολείο, στο οποίο έγινε έξωση από τους ιδιοκτήτες. Η συστέγασή του με το 14ο Δημοτικό -όπως αποφάσισε ο δήμαρχος- θα προκαλέσει πολύ μεγαλύτερα προβλήματα, σε δύο σχολεία, και θα καταλήξουν σε μια αυλή όση ένα μικρό γήπεδο μπάσκετ να βρίσκονται 200 παιδιά. Είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η απαλλοτρίωση του κτιρίου. Η τροπολογία που καταθέσαμε δίνει τη νομική λύση για το θέμα, στα πρότυπα της περίπτωσης του 1ου Αθηνών στην Πλάκα, για το οποίο είχε εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα. Στην τελευταία επίκαιρη ερώτησή μου στη βουλή και μετά από την τεράστια πίεση και τις κινητοποιήσεις, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών είπε ότι θα φέρει νομοθετική ρύθμιση. Παρά την επίσημη δέσμευση τώρα μαθαίνουμε ότι η τροπολογία επίταξης “κόπηκε”. Πρόκειται για εμπαιγμό απέναντι στις κοινότητες δύο σχολείων που ζουν με την αγωνία κάθε μέρα. Τι συμβαίνει με τους εμπλεκόμενους επιχειρηματίες που έχουν προχωρήσει στην έξωση του σχολείου και γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά στην επίταξη του κτιρίου; Γιατί επιτάχθηκε το κτίριο του σχολείου στην Πλάκα αλλά δεν επιτάσσεται το κτίριο του σχολείου στο Αιγάλεω;

Κάλεσα ακόμα τον Σ. Πέτσα στη βουλή να δώσει απαντήσεις για τα σεισμόπληκτα σχολεία, και να απαντήσει στην τοπική κοινωνία τι συμβαίνει με τα έργα και τους ελέγχους για στατική επάρκεια, εξόδους διαφυγής, πυρασφάλεια και επάρκεια σε προαύλια και χώρους συγκέντρωσης. Πρόκειται για δέκα σχολεία -7ο, 11ο, 17ο, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, Ειδικό Νηπιαγωγείο, άλλα δύο νηπιαγωγεία, Εσπερινό Γυμνάσιο-Λύκειο, 1ο Γυμνάσιο, όλα σχολεία που έχουν υποστεί ζημιές από τον σεισμό του 2019. Ειδικά στην περίπτωση του 17ου, συστεγάζονται σε αυτό το 15ο και το 26ο νηπιαγωγείο για τέταρτη σχολική χρονιά.

Υπάρχει ολιγωρία από τον Δήμο και καθυστέρηση στις διαδικασίες. Όμως αυτή τη στιγμή ο Δήμος ισχυρίζεται ότι η κυβέρνηση επιτρέπει τη δεκάμηνη παράταση των έργων, λόγω των αυξήσεων τιμών οικοδομικών υλικών. Είναι επιτακτική ανάγκη από τις παρατάσεις να εξαιρεθούν οι εργολαβίες στα σεισμόπληκτα κτίρια. Οι καθυστερήσεις είναι τραγικές, αν σκεφτούμε ότι η Ελλάδα είναι σεισμογενής χώρα με πολλά παλιά δημόσια κτίρια χωρίς ελέγχους.

Για το σεισμόπληκτο 11ο Δημοτικό Σχολείο και το 11ο Νηπιαγωγείο Αιγάλεω καθυστερεί πάνω από τρία χρόνια η υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης εκπόνησης μελέτης. Η απάντηση Πέτσα ήταν ότι “ανατέθηκε μελέτη στις 7/10/22 και θα ολοκληρωθεί σε 7 μήνες”. Ακόμα ούτε η μελέτη δεν υπάρχει.

Μας είπε ακόμα ότι η σύμβαση για το έργο αποκατάστασης του 7ου Δημοτικού Σχολείου, του συγκροτήματος Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, του 17ου Δημοτικού Σχολείου και του 15ου και 28ου Νηπιαγωγείου υπογράφηκε στις 3/11/21 με συμβατικό χρόνο εκτέλεσης τους 12 μήνες. Δόθηκε εξάμηνη επιμήκυνση και τώρα εξετάζεται παράταση για 4 μήνες. Παράταση στην παράταση δηλαδή, και κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει και μετά τους τέσσερις μήνες.  Για το 1ο Γυμνάσιο και Εσπερινό Γυμνάσιο και Λύκειο, μας απάντησε ότι “ο Δήμος είναι σε διαδικασία δημοπράτησης”. Ενώ για την καταλληλότητα των κτιρίων ο κ. Πέτσας είπε ότι δεν είναι ενήμερος “για κάποιο θέμα το οποίο έχει να κάνει με μη καταλληλότητα κτιρίου, πλην της συζήτησης που κάναμε πριν για το άλλο σχολείο, το οποίο έχει ειδικές συνθήκες”.

Καμία σαφής απάντησης δεν υπάρχει για το τι γίνεται με τον προσεισμικό έλεγχο στα σχολεία του Δήμου. Αλλά οι μαθητές μπαίνουν κάθε μέρα σε αυτά τα κτίρια. Ποιος έχει την ευθύνη;

Στο Αιγάλεω όμως όλα αυτά δε γίνονται πια ανεκτά. Ούτε βρήκαν έδαφος οι κοινωνικοί αυτοματισμοί που τόσο αρέσουν στο σύστημα. Το αντίθετο. Ο αγώνας που ξεκίνησε από ένα σχολείο, απλώθηκε, μεγάλωσε και με άλλα αιτήματα, και αγκαλιάστηκε από όλη τη σχολική κοινότητα. Οι μαθητές όλων των σχολείων βγήκαν από τις τάξεις τους σε αλληλεγγύη προς τους συμμαθητές τους που αντιμετωπίζουν οξύτερα προβλήματα. Σχολική στέγη-ώρα μηδέν λέει η κοινωνία στο Αιγάλεω, και το κυριότερο, δε μένει στα λόγια αλλά στέλνει μήνυμα σε όλους, παλεύοντας με δύναμη και αποφασιστικότητα για να πάρει αυτά που δικαιούται.