Κοινωνικές Vs Ακαδημαϊκές δεξιότητες, Αθηνά Τσίγκου, follow the child

Κοινωνικές Vs Ακαδημαϊκές δεξιότητες: Τι είναι πιο σημαντικό για ένα παιδί με αυτισμό;

Και τα δύο, θα έλεγε κανείς ως πρώτη απάντηση. Είναι όμως έτσι;

Ζούμε σ` έναν κόσμο όπου οι ακαδημαϊκές δεξιότητες είναι κυρίαρχες σε κάθε πτυχή της ζωής μας, από το “ένα κι ένα κάνει δύο” έως την κβαντική φυσική! Αναμφισβήτητα, οι ακαδημαϊκές δεξιότητες αποτελούν τα εφόδια που αποκτά ο άνθρωπος από τα πρώτα χρόνια της ζωής του, ξεκινώντας με την άτυπη γνώση που λαμβάνει από το οικογενειακό περιβάλλον, όπως τα ονόματα των ζώων, των χρωμάτων, οι αριθμοί και φτάνοντας στο οργανωμένο σχολικό πλαίσιο με την ορθογραφία, την ανάγνωση, τα μαθηματικά και τα άλλα ακαδημαϊκά αντικείμενα.

Παγιδευμένοι, όμως, στη γνώση και στις επιταγές του σύγχρονου κόσμου για περισσότερη πληροφόρηση, και καταξίωση μέσα από αυτή, λησμονούμε τις ουσιαστικές ανάγκες του ανθρώπου για επικοινωνία, αλληλεπίδραση και εν γένει παραμερίζουμε τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης.

Μετουσιώνοντας την κοινωνικοποίηση σε πράξη θα λέγαμε ότι πρόκειται γι` αυτό το πάρε-δώσε των συναισθημάτων, των ιδεών, των απόψεων, των επιθυμιών, των γνώσεων, των λέξεων, των αντικειμένων, των ερωτήσεων, των απαντήσεων, των βλεμμάτων και των νευμάτων. Εμπεριέχει την αναμονή, τις κοινωνικές ενάρξεις, τη συνεργασία, τη τήρηση κανόνων, το ενδιαφέρον για το συνάνθρωπο. Το δρόμο, δηλαδή, που οδηγεί στην ευτυχία. Όλες οι παραπάνω κοινωνικές δεξιότητες αντιστοιχούν σ` ένα μέρος των καίριων δεξιοτήτων που καλούμαστε να καλλιεργήσουμε στα παιδιά με αυτισμό, αφού βασικό γνώρισμα αυτής της αναπτυξιακής διαταραχής είναι το έλλειμα στην επικοινωνία του εσωτερικού τους κόσμου και στην ερμηνεία των μηνυμάτων που λαμβάνουν από το κοινωνικό περιβάλλον.

Είναι, λοιπόν, κρίσιμο και συνάμα καταλυτικό να αξιοποιούμε ως μέσο εκπαίδευσης κάθε είδους δραστηριότητες, ακόμα κι εκείνες που ενισχύουν τις ακαδημαϊκές δεξιότητες, ώστε να διδάξουμε στα παιδιά με αυτισμό τον τρόπο για να εξωτερικεύουν όλα εκείνα που σκέφτονται, που νιώθουν, που επιθυμούν, που τα προβληματίζουν, που δεν καταλαβαίνουν, που θέλουν να πουν και δεν βρίσκουν τον τρόπο. Γιατί ο σκοπός της εκπαίδευσης τους είναι η ανεξαρτητοποίηση και η ευτυχία τους. Γιατί κάθε παιδί έχει δικαίωμα να είναι ευτυχισμένο και ο αυτισμός δεν μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο σ` αυτό το ταξίδι, όταν τίθενται οι κατάλληλοι αναπτυξιακοί στόχοι και παρέχεται επιστημονικά τεκμηριωμένη και ενδεδειγμένη εκπαίδευση.

 

 

 

 

Αθηνά Τσίγκου

Ειδική Παιδαγωγός MSc

Μετεκπαιδευθείσα στο PRT - Pivotal Response Treatment , Koegel Autism Center, USA

& Επιστημονικά Υπεύθυνη του Ινστιτούτου Ειδικής Εκπαίδευσης “Follow the Child”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ινστιτούτο Ειδικής Εκπαίδευσης Follow the Child 

Αυτισμός - Μαθησιακές Δυσκολίες- Διαταραχές Λόγου & Ομιλίας - Εργοθεραπεία

Ακροπόλεως 10, Περιστέρι, Τ.Κ. 12134

τηλ. 216 800 1628, 694 60 80 826

e-mail: a.tsigkou@yahoo.gr

Facebook: ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ "ΑΘΗΝΑ ΤΣΙΓΚΟΥ"- Follow the Child