bleeps, Περιστέρι street art, life

Bleeps: Ο Περιστεριώτης street artist μιλά στη Life

 

Συνέντευξη στη Γιούλη Ηλιοπούλου

 

«Η Τέχνη πρέπει να αιφνιδιάζει την πραγματικότητα» έλεγε η Francoise Sagan (Γαλλίδα συγγραφέας). Και αυτό γίνεται με την τέχνη του δρόμου. Αιφνιδιάζει ευχάριστα, «ταρακουνάει» το μάτι και το συναίσθημα, κινητοποιεί τη σκέψη και ξεκινά έναν «διάλογο» στο καθημερινό αστικό περιβάλλον, έναν διάλογο με αποδέκτη τον καθένα, όχι μόνο τους «μυημένους», τους επισκέπτες των γκαλερί, των μουσείων και των άλλων χώρων τέχνης.

Τα τελευταία χρόνια οι τοίχοι της πόλης όλο και περισσότερο μεταμορφώνονται σε καμβάδες και χρωματίζονται με κάθε λογής χρώματα, σχήματα και μορφές μέσα από τα οποία οι street artists επι-κοινωνούν το μήνυμά τους, βρίσκουν τον δίαυλο για έκφραση, προβληματισμό και κοινωνικό διάλογο.

Ένας εξαιρετικός street artist είναι ο Bleeps. Όντας Περιστεριώτης, έχει επιλέξει πολλά από τα γκρίζα και άσχημα σημεία της πόλης μας για να τα χρωματίσει και να τα μετατρέψει σε «διαλεκτικούς φορείς», όπως μας δηλώνει και ο ίδιος. Του μιλήσαμε και του θέσαμε τις απορίες μας γύρω από την «τέχνη του δρόμου», το ξεκίνημά του και την καλλιτεχνική δράση του. 

 

  1. Πότε και πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη street art; Είχες κάποιο κίνητρο για αυτό;

Η περίοδος που ζούσα στην Αγγλία και συγκεκριμένα στο Μπρίστολ διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο αφού εκεί ήρθα σε επαφή με την τοπική καλλιτεχνική σκηνή και γαλουχήθηκα στη διαλεκτική δυναμική που ανέπτυσσε μέσω των δημιουργημάτων στο δημόσιο χώρο με κριτικό και ελευθεριακό χαρακτήρα.

  1. Γιατί το όνομα bleeps;

Αποτελεί έναν επαναλαμβανόμενο ήχο που ενώ στηρίζει το ρυθμικό μέρος ουσιαστικά υπενθυμίζει στον ακροατή τη δυναμική του υπόσταση. Με αυτό το σκεπτικό χρησιμοποίησα αυτό το ψευδώνυμο μεταφέροντας το στην εννοιολογική διάσταση της απεικονιστικής δραστηριοποίησης.

  1. Πώς επιλέγεις τους χώρους που ζωγραφίζεις; Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις; 

Με ενδιαφέρουν εγκαταλελειμμένα κτήρια εντός του αστικού ιστού και η μετατροπή τους σε διαλεκτικούς φορείς.

  1. Ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις του κοινού στη θέαση των έργων σου;

Έχω ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια. Οι αντιδράσεις του κοινού είναι πολυποίκιλες. Από τα μηνύματα που λαμβάνω διαπιστώνω ότι ευαισθητοποιούν περισσότερο τον υποψιασμένο πολίτη.

 

  1. Σε πάρα πολλά έργα σου απεικονίζονται κορίτσια- γυναικείες μορφές. Υπάρχει λόγος γι’ αυτό;

Με ενδιαφέρει η πλατωνική διάσταση της γυναίκας και εξερευνώ την τάση της να βυθίζεται στις αισθητικές επιρροές και την επίπλαστη φιλαρέσκεια της. για το λόγο αυτό την μετατρέπω σε πρωταγωνίστρια στα έργα μου, με τρόπο ώστε να αποτελεί μια υποκειμενικότητα που επικοινωνεί ιδέες, απόψεις και κριτική θεώρηση, εκεί που κυριαρχεί το πατερναλιστικό πρότυπο συνήθως

  1. Γιατί ζωγραφίζεις;

Δεν ζωγραφίζω με την αυστηρή έννοια του όρου, περισσότερο θεωρώ ότι πραγματοποιώ διάλογο μέσω εικονοπλασίας και επιστρατεύω μια σημειωτική για να την ενισχύσω  

  1. Διαβάζω στο «βιογραφικό» σου για τον «artivism». Πώς τον αντιλαμβάνεσαι; 

Είναι η συστράτευση της καλλιτεχνικής δημιουργίας ή και δράσης με ακτιβιστικό υπόβαθρο. Έτσι το αντιλαμβάνομαι

  1. Τα έργα σου έχουν έντονο πολιτικό μήνυμα. Πες μου λίγα λόγια γι’ αυτό.

Κάποια έργα μου ναι. Κάποια πραγματεύονται θέματα φιλοσοφικά, υπαρξιακά και της καθημερινότητας. Άλλωστε σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο άνθρωπος είναι πολιτικό ον και αυτό το χαρακτηριστικό τον διαποτίζει. Η πολιτική θεώρηση μεταφέρει στο δημόσιο χώρο την ευαισθητοποίηση για ζητήματα μείζονος ενδιαφέροντος ή και όχι, ώστε επιχειρώντας μια διείσδυση στο υποσυνείδητο του περαστικού να διεγείρονται ζυμώσεις αναλυτικού χαρακτήρα.

  1. Ποια θέση έχει η τέχνη σήμερα σε μία κοινωνία όπως η ελληνική με αξιακή κρίση (πέραν της οικονομικής);

Η Ελληνική κοινωνία δεν έχει σήμερα αξιακή κρίση. Ως νεότερο κράτος μόνο σε κρίση βρίσκεται. Νομίζω αυτό συνδέεται με το βαθύ συντηρητισμό και την αδυναμία να αποφασίζουμε αν θέλουμε να είμαστε το ανατολικό άκρο του δυτικού κόσμου ή τελικά το δυτικό άκρο του ανατολικού. Προσωπικά είμαι υποστηρικτής του δυτικού τρόπου θεώρησης, αλλά αποδέχομαι τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που φέρει η εγγύς ανατολή. Η τέχνη μπορεί να ασκήσει κριτική στον εμμονικό συντηρητισμό που παρατηρούμε σε θεσμούς κυρίως, αλλά και στον προβληματικό προοδευτισμό ποικίλων κοινωνικών ομάδων. Η τέχνη μπορεί να αποτελέσει λαμπαδηφόρο στο δρόμο για μια καλπάζουσα πρόοδο με πυρήνα που θα δανείζεται από ακτιβιστικές προσεγγίσεις και επιστημονικές θεωρήσεις.

 

  1. Έχει τύχει ποτέ να «βανδαλίσουν» κάποιο έργο σου; Η street art εμπεριέχει αυτό το ρίσκο.

Ναι πολλές φορές. Το 2014 συντελέστηκε ο «πόλεμος του γκραφίτι» κατά τον οποίο αποτέλεσα βασικό στόχο και όλα τα έργα μου στο κέντρο της Αθήνας βανδαλίστηκαν. Ναι το εμπεριέχει αλλά εδώ στην Ελλάδα επικρατεί μια μερίδα ατόμων που τρέφονται από το να καταστρέφουν και δεν δημιουργούν πάνω στα κατεστραμμένα αλλά ζητωκραυγάζουν. Δεν το βλέπουμε μόνο στη street art

  1. Ποια είναι η σχέση σου με το Περιστέρι;

Γεννήθηκα στο Περιστέρι, πήγα σχολείο εδώ και ουσιαστικά με το διάλλειμα της Αγγλίας ζω εδώ. Είναι η περιοχή που έχει διαδραματίσει ρόλο στη διαμόρφωση οπτικών αλλά και παρατηρώ με πικρία να εμμένει σε μια λαϊκίστική αποφυγή της λαϊκής της υποκειμενικότητας. Είναι μια περιοχή που έχει «γεννήσει» σημαντικές προσωπικότητες και αφήνεται σε φιμέ τζάμια, φτιαγμένες εξατμίσεις, πασαρέλες επιφανειακότητας και πολιτιστικό αδιέξοδο. Για το λόγο αυτό εμμένω να δημιουργώ εδώ πλην της Αθήνας και του εξωτερικού. Γιατί μου αρέσει να βλέπω από σχόλια και μηνύματα ότι σκόρπιες αχτίδες πνευματικά ευαισθητοποιημένων ανθρώπων υπάρχουν κι εδώ.

  1. Αν σου έλεγε κάποιος να ζωγραφίσεις το Περιστέρι, ως τόπο που μεγάλωσες και έζησες, πώς θα το ζωγράφιζες;

Αν μου το έλεγε κάποιος σημαίνει ότι θα είχε αποφασίσει ότι ο πολιτισμός δεν είναι μόνο πίστες, πασαρέλες, βασιλόπιτες υπερδιαστάσεων και ψιθυριστές πρωτοβουλίες ήσσονος σημασίας πολιτιστικών δρώμενων, αλλά μια ευρύτερη και συνολικότερη αλλαγή σελίδας στην κουλτούρα του τόπου. Θα έπρεπε να μπορεί να αισθανθεί το πνεύμα του τόπου και αυτό θα μετέφερα εικονοπλαστικά στην περιοχή.

  1. Σε ποιες χώρες έχεις ταξιδέψει και έχεις ζωγραφίσει;

Ισλανδία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Μονακό, Πορτογαλία. Σε κάποιες από αυτές και με φίλους.

 

 

 

 

 

Τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται τα δυο στην οδό Βεάκη, ενώ τα υπόλοιπα στην οδό Φαβιέρου και Δωδεκανήσου. Τα έργα στην οδό Βεάκη έχουν γίνει μαζί με τον καλλιτέχνη @ODY565, επίσης κάτοικο Περιστερίου.