Όταν ιδρύθηκε το Πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής, μου γεννήθηκαν πολλές απορίες για το νέο αυτό πανεπιστήμιο που δημιουργήθηκε στα μέρη μας. Σκέφτηκα ότι ο καταλληλότερος άνθρωπος για να τις λύσει είναι ο πρύτανης του πανεπιστημίου. Στο άκουσμα της λέξης «πρύτανης» μας έρχεται στο μυαλό η εικόνα ενός άντρα, με τήβεννο, σκεφτικού και χωρίς χαμόγελο, που εμπνέει αυστηρότητα και σοβαρότητα, με γερμένους τους ώμους του από τα βάρη και τις ευθύνες της διοίκησης του πανεπιστημίου. Ο κ. Καλδής, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου δυτικής Αττικής, διαψεύδει αυτή την εικόνα. Όταν δώσαμε ραντεβού στο χώρο του πανεπιστημίου, περίμενα να τον συναντήσω στο προσωπικό του γραφείο και ήμουν προετοιμασμένος για κάποια ώρα αναμονής (ξέρετε, γραμματείς, τηλέφωνα κλπ). Αντί αυτού τον συνάντησα στο κυλικείο του πανεπιστημίου, όχι με τήβεννο αλλά ντυμένο casual που δύσκολα τον ξεχώριζες από τους φοιτητές και εν μέσω χαιρετισμών από περαστικούς καθηγητές ή φοιτητές, μου έδωσε αυτή τη συνέντευξη.
Πότε αναλαμβάνετε και επίσημα πρύτανης;
Αναλαμβάνω, τυπικά, την 1η Σεπτεμβρίου, ημέρα Κυριακή, ουσιαστικά την επομένη (η συνέντευξη δόθηκε στις 30 Αυγούστου 2019) Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (www.uniwa.gr) που προήλθε από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθηνών, Πειραιά και της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας.
Τότε είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που η εφημερίδα μας είναι η πρώτη που σας παίρνει συνέντευξη από τη νέα σας θέση και εύχομαι καλή επιτυχία.
Ευχαριστώ πολύ!
Πώς δημιουργήθηκε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής; Ένα σύντομο ιστορικό για τη συγχώνευση των ΤΕΙ; Ποια ήταν η λογική;
Από τον Μάρτιο του 2018, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ισχύει ο νόμος ίδρυσης και λειτουργίας του Πανεπιστημίου, ο οποίος και ψηφίσθηκε από τα δύο μεγάλα κόμματα, το ΣΥΡΙΖΑ και τη Ν.Δ., απορροφώντας τα δύο καταξιωμένα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα σε Ελλάδα και εξωτερικό, το ΤΕΙ Αθήνας και το ΤΕΙ Πειραιά, με έδρα το Αιγάλεω Αττικής και πολυετή επιτυχή λειτουργία. Στο Πανεπιστήμιο, φέτος, προστέθηκε και η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, με έδρα το Δήμο Αθηναίων, με ιστορική προσφορά, εθνικά και διεθνώς, όπου η θεσμοθέτησή της ανάγεται στο 1929 επί κυβερνήσεως Ελευθέριου Βενιζέλου. Εκτιμώ ότι η λογική ήταν, η θεσμοθέτηση ενός δυναμικού υψηλών ακαδημαϊκών προδιαγραφών Πανεπιστημίου στην Αττική, αξιοποιώντας τα επιμέρους πλεονεκτήματα των προϋπαρχόντων ιδρυμάτων και δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας και σκοπού, με 6 Σχολές (Σχολή Δημόσιας Υγείας, Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών, Σχολή Επιστημών Τροφίμων, Σχολή Επιστημών Υγείας και Πρόνοιας, Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού και Σχολή Μηχανικών) και 27 Τμήματα που καλύπτουν όλο το φάσμα των πανεπιστημιακών σπουδών, ικανού να ενταχθεί επιτυχώς στο μεταλλασσόμενο διεθνές πανεπιστημιακό γίγνεσθαι.
Πόσες πανεπιστημιουπόλεις διαθέτει το πανεπιστήμιο και πόσοι φοιτητές φοιτούν σε αυτό;
Οι χώροι του Πανεπιστημίου βρίσκονται σε τρεις πανεπιστημιουπόλεις (δύο στο Αιγάλεω, μια στο Άλσος και άλλη μια στον Αρχαίο Ελαιώνα και η τρίτη στους Αμπελοκήπους), ενώ υπάρχει διαθέσιμο κτήριο στα Εξάρχεια, καθώς και σε εξέλιξη ολοκλήρωσης πανεπιστημιούπολη στο Μοσχάτο. Είναι το τρίτο σε μέγεθος φοιτητών στη χώρα με 53.000 προπτυχιακούς, 1250 μεταπτυχιακούς και 120 υποψήφιους διδάκτορες, αριθμός ανοδικός αφού στα προϋπάρχοντα ιδρύματα δεν υπήρχε η θεσμική δυνατότητα για διδακτορικές σπουδές.
Ποιος είναι ο βασικός σας στόχος από τη νέα σας θέση;
Πρωταρχικός στόχος είναι να δώσω μέσα από τη νέα μου θέση την κανονικότητα οργάνωσης και συλλειτουργίας τριών διαφορετικών ακαδημαϊκών νοοτροπιών, όπως και την κατάλληλη εξωστρέφεια στο Πανεπιστήμιο με έμφαση στη συνεργασία με τους δήμους, τη λοιπή τοπική αυτοδιοίκηση, τους τοπικούς φορείς και γενικότερα την τοπική κοινωνία, αλλά και με διεθνείς φορείς. Ως πρύτανης, πρώτος μεταξύ ίσων και με συλλογική δραστηριοποίηση, θα εφαρμόσω νέο ακαδημαϊκό σύστημα αξιών και πρακτικών, με ήθος, δίνοντας ίσες ευκαιρίες και εφαρμόζοντας την αξιοκρατία, αλλά και την λογοδοσία του Πανεπιστημίου προς την κοινωνία. Παράλληλα, θα υπάρξει ένταση προσπαθειών σε δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού και ακαδημαϊκού κοσμοπολιτισμού.
Και πώς στοχεύετε να τον πραγματοποιήσετε; Πώς θα «ανοίξει» το πανεπιστήμιο στην τοπική κοινωνία; Τι μπορεί να γίνει σε συνεργασία με έναν δήμο;
Το Πανεπιστήμιο, ως δημόσιου χαρακτήρα, πρέπει να έχει λογοδοσία στην κοινωνία. Οι δραστηριότητές του εκτός από τις αναμενόμενες ερευνητικές, εκπαιδευτικές και λοιπές συναφείς, πρέπει να διοχετεύονται κατάλληλα και να επηρεάζουν θετικά την ευζωία των κατοίκων της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας. Επίσης, να επενδύει σε θέματα δια βίου μάθησης, υγείας, αθλητισμού, οικολογίας, πολιτισμού και εν γένει βιώσιμης ανάπτυξης. Έτσι, σε συνεργασία με τους Δήμους Αιγάλεω, όπως και Δυτικής Αθήνας, τους Δήμους Δυτικής Αττικής, Αθηναίων, Μοσχάτου, αλλά και τους λοιπούς της χώρας, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε από κοινού θέματα, όπως το πράσινο στην πόλη, την ανακύκλωση, προβλήματα ενέργειας, την απεξάρτηση από τις ρυπογόνες και πολυέξοδες μορφές ενέργειας, τις «ευφυείς» πόλεις, την κλιματική αλλαγή, υιοθετώντας, συνεχώς και υψηλότερα επίπεδα βελτίωσης.
Από πού έρχεται η χρηματοδότηση; Είναι επαρκής;
Κατά βάση, από το Υπουργείο Παιδείας και δεν μπορεί να είναι ποτέ επαρκής. Πριν την κρίση, μάλιστα, στα επιμέρους ιδρύματα που δημιούργησαν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, οι προϋπολογισμοί ήταν μέχρι 75% παραπάνω από σήμερα, μία τεράστια διαφορά. Με κατάλληλο σχεδιασμό και συλλογική προσπάθεια, επιζητούνται πρόσφορες νέες πηγές είτε με ευρωπαϊκά και τοπικά προγράμματα είτε με άλλες χρηματοδοτήσεις. Στόχος είναι η εξεύρεση πόρων ώστε να διασφαλισθεί η ακαδημαϊκή κανονικότητα με διεθνείς προδιαγραφές εκπαίδευσης και έρευνας, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας με στόχο την προσέλκυση άξιου και ικανού προσωπικού, να δοθεί ουσιαστική ώθηση στην έρευνα, στην καινοτομία, στη συνεχή εκπαίδευση και γενικότερα στους όρους ανάπτυξης του νέου πανεπιστημίου της Δυτικής Αττικής.
Έχετε μεταπτυχιακά προγράμματα;
Έχουμε 50 περίπου μεταπτυχιακά προγράμματα, άλλα δωρεάν, άλλα με αυτοχρηματοδότηση, αλλά και με προσιτά δίδακτρα (της τάξεως 1000 με 3.500 ευρώ το πρόγραμμα (3 ή 4 εξάμηνα). Επόμενη κίνηση θα είναι τα αγγλόφωνα προγράμματα για Ασιάτες, Κινέζους και λοιπούς ενδιαφερόμενους εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήδη, γίνονται σχετικές αυτοδύναμες προεργασίες ή σε συνεργασία με διεθνώς καταξιωμένα ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο του Kentucky, ΗΠΑ, κλπ.
Μπορεί ένας δήμος να επιδοτήσει κάποιο μεταπτυχιακό;
Ήδη έχει γίνει αυτό, στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών σχετικά με Βιομηχανικά Συστήματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου και χρηματοδοτείται πλήρως από τον Δήμο Ασπροπύργου και τα Ελληνικά Πετρέλαια. Είναι δωρεάν για τους φοιτητές αλλά οι καθηγητές και όλοι οι συντελεστές μάθησης αμείβονται. Επίσης, ο Δήμος Φυλής ήδη έχει αποφασίσει να χρηματοδοτήσει ένα κοινό μεταπτυχιακό πρόγραμμα με το Πολυτεχνείο Κρήτης στη Διοίκηση Επιχειρησιακών Λειτουργιών με δυο ειδικεύσεις: α) Αγροτουρισμός, Οινοτουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη και β) Επιχειρησιακές Λειτουργίες Δραστηριοτήτων Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Τουρισμού.
Είχε ακουστεί ότι ο Δήμος Περιστερίου θέλει να ιδρυθεί μία πανεπιστημιακή σχολή εντός των ορίων του δήμου;
Σε σχετική συνεργασία τόσο με τον Δήμαρχο Ανδρέα Παχατουρίδη, όσο και με τον Αντιδήμαρχο Αλέξιο Σταυρούλια προτάθηκε σχολή ιατρικού προσανατολισμού. Ήδη γίνεται προεργασία για ένα αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σε θέματα υγείας, ευζωίας και βιώσιμης ανάπτυξης με συμμετοχή του Πανεπιστημίου της Σαγκάη παραδοσιακής κινεζικής ιατρικής, με το οποίο υπάρχει εξαιρετική συνεργασία.
Πόσοι φοιτητές θα φοιτήσουν στο Πανεπιστήμιο τη χρονιά αυτή;
Μαζί με τις μετεγγραφές αναμένονται να φοιτήσουν περίπου 5.000 φοιτητές, αριθμός που κατά πολύ υπερβαίνει τη «φέρουσα ικανότητα» του Πανεπιστημίου.
Σχετικά με την αναγνωρισιμότητα του πτυχίου;
Τα πτυχία όσων ακολουθούν τα πανεπιστημιακά προγράμματα και όσων θα εισαχθούν από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 ήδη είναι Πανεπιστημιακά, απολύτως ισότιμα με τα αντίστοιχα των λοιπών 23 πανεπιστημίων της χώρας. Η Σχολή των Μηχανικών, προσφέρει πλέον πενταετή προγράμματα σπουδών, τα οποία αναμένεται να αναγνωρισθούν ως ενιαίοι αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών πενταετούς διάρκειας μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master).
Κύριε Πρύτανη κλείνοντας αυτή την συνέντευξη θα θέλατε να προσθέσετε κάτι;
Θα ήθελα να ευχηθώ να συνεργαστούμε αρμονικά όλοι μαζί, ακαδημαϊκή κοινότητα, πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και κοινωνία με ένα κοινό όραμα, το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής να εδραιωθεί εθνικά αλλά και διεθνώς ως ένα ισχυρό, σύγχρονο, προοδευτικό πανεπιστήμιο με αναγνωρίσιμο και ανταγωνιστικό ρόλο στο παγκόσμιο στερέωμα.