Περιστέρι: Σχολεία εν δράσει, 1ο λύκειο Περιστερίου, 1ο Γυμνάσιο

Περιστέρι: Σχολεία εν δράσει

Ελλάδα- Γαλλία σε… αγαστή συνεργασία

Γράφει ο Στρατής Ταλαβερίδης

 

Το 1ο Λύκειο Περιστερίου πρωτοστατώντας σε προγράμματα που προωθούν τη δημιουργικότητα των μαθητών και την επαφή τους με άλλους πολιτισμούς και κουλτούρες, στα πλαίσια του προγράμματος ERASMUS, φιλοξένησε εκπαιδευτικούς Δημόσιου Σχολείου της Γαλλίας. Ήταν μια ομάδα νέων καθηγητών που με μεγάλο ενδιαφέρον ξεναγήθηκε στους χώρους του σχολείου μας και παρακολούθησε κάποια από τα μαθήματα. Η επαφή τόσο μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο χωρών υπήρξε άψογη, όσο και ανάμεσα στους Γάλλους καθηγητές και τους μαθητές του σχολείου μου. Η εβδομάδα φιλοξενίας τους είχε μεγάλο ενδιαφέρον και παντού επικρατούσε μια γλυκιά αναστάτωση, μια δικαιολογημένη περιέργεια και πάνω από όλα ενθουσιασμός και επιθυμία να δείξουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Μάλλον δεν χρειάστηκε να κάνουμε και μεγάλη προσπάθεια, γιατί σε μια μικρή  συνέντευξη που μας έδωσαν λίγο πριν την επιστροφή στην πατρίδα τους, μας είπαν τα καλύτερα λόγια, όχι μόνο για το σχολείο μας αλλά και για τη φιλοξενία της χώρας μας. Ας πάρουμε λοιπόν μια γεύση γαλλικής κουλτούρας μεταφρασμένης στα ελληνικά για τους δικούς μας αναγνώστες.

 

Καταρχάς, καλώς ήρθατε στη χώρα μας και στο σχολείο μας. Θέλετε να μας πείτε ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από την εκπαιδευτική διαδικασία;

Ενθουσιαστήκαμε από το επίπεδο των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Παρακολουθήσαμε μαθήματα και διαπιστώσαμε πως διεξάγονται ενδιαφέρουσες συζητήσεις μεταξύ των παιδιών, τα οποία δεν έδιναν σύντομες απαντήσεις αλλά ανέλυαν και εμβάθυναν στο θέμα.

Εντοπίζετε κάποιες διαφορές σε σχέση με τον δικό σας τρόπο διδασκαλίας;

Τα βιβλία είναι παρεμφερή, αλλά ίσως οι δικές σας εργασίες είναι πιο δύσκολες. Για παράδειγμα, είδαμε πως το μάθημα των αγγλικών είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο και τα βιβλία περιορίζονται στην αγγλική γλώσσα, ενώ τα δικά μας έχουν και διευκρινίσεις στη δικιά μας γλώσσα, τη γαλλική.

Πώς σας φάνηκε το επίπεδο των Ελλήνων μαθητών;

Πράγματι, είναι πολύ καλό και το μάθημα γίνεται με ευχάριστο τρόπο. Υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των παιδιών και η εκπαιδευτική διαδικασία είναι γόνιμη και δημιουργική. Μη φανταστείτε ότι  έχουμε τεράστιες διαφορές.

 

Όσον αφορά στις κτιριακές εγκαταστάσεις και τα εποπτική μέσα ποια γνώμη σχηματίσατε;

Διαπιστώνουμε ότι γίνονται προσπάθειες και βρίσκεστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο. Και σε αυτόν τον τομέα μη νομίζετε ότι διαφέρουμε και πολύ. Αυτό που μας άρεσε ιδιαίτερα είναι πως οι αίθουσες λούζονται από τον ήλιο και χαρακτηρίζεται από ευρυχωρία. Και τα δικά μας σχολεία έχουν περίπου το ίδιο μέγεθος, με πολύ περισσότερους όμως μαθητές.

 

Πράγματι οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι ο ήλιος είναι προνόμιο της χώρας μας. Αλήθεια πώς σας φάνηκε η χώρα μας γενικότερα, το ελληνικό φαγητό, η ελληνική φιλοξενία;   

Όλα ήταν καταπληκτικά... ειδικά το νοστιμότατο φαγητό. Θα χαρούμε πολύ να ξανάρθουμε στην Ελλάδα.

Οφείλω να ομολογήσω ότι τους πίστεψα, καθώς η ικανοποίηση ήταν ολοφάνερη στα πρόσωπά τους. Ήταν μια ομάδα νέων καθηγητών που με μεγάλο ενδιαφέρον προσέγγισαν κι εμάς και τον τρόπο διδασκαλίας μας. Συμμετείχαν μαζί μας και σε κάποιες πασχαλινές δραστηριότητες του σχολείου, μας παίρνοντας μια γεύση από το ελληνικό Πάσχα και τα έθιμά μας. Η αλληλεπίδραση που είχαμε ήταν γόνιμη και αναπτύχθηκε ανάμεσά μας κλίμα  οικειότητας. Πρόθυμα απαντούσαν στις απορίες μας και άλλοτε σε σπαστά γαλλικά, άλλοτε με τη βοήθεια καθηγητριών μας που μιλούσαν άπταιστα τη γλώσσα τους, άλλοτε με τη βοήθεια των αγγλικών, καταφέραμε να συνεννοηθούμε. Γιατί πάνω από όλα μιλούσαμε τη γλώσσα της αλληλεγγύης που καταργεί τα σύνορα και φέρνει κοντά τους ανθρώπους ανεξάρτητα από γλώσσα, εθνικότητα και θρησκεία. Είμαστε περήφανοι που το σχολείο μας συμμετείχε με επιτυχία στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και ελπίζουμε να επισκεφτούμε με τη σειρά μας σχολεία άλλων χωρών, ώστε να  νιώσουμε και πάλι την εγγύτητα των πολιτισμών και των λαών. Η εβδομάδα αυτή που φιλοξενήσαμε για λίγο τους Γάλλους φίλους μας θα μας μείνει αξέχαστη... Au revoir λοιπόν ή αλλιώς εις το επανιδείν...

 

 

«Σόλων και Φινέας» στο 1ο Γυμνάσιο Περιστερίου

 

Γράφει η Ελισάβετ Σταματίου

 

Με χαρά πληροφορηθήκαμε ότι το 1ο Γυμνάσιο Περιστερίου έχοντας ως πηγή έμπνευσης  το βιβλίο της κυρίας Χρυσάνθης Σπυροπούλου- Σπανού «Σόλων και Φινέας» διοργάνωσε ένα θεατρικό δρώμενο με πρωταγωνιστές μαθητές, οι οποίοι έδωσαν σάρκα και οστά στους ήρωες και στα πολύτιμα μηνύματα που μόνο ένα καλό βιβλίο μπορεί να πλάσει και να μεταδώσει. Εμπνευστής και βασικός διοργανωτής της παράστασης ήταν η κυρία Παρασκευή Αθανασίου, φιλόλογος, τα σκηνικά επιμελήθηκε με εξαιρετική φροντίδα και φαντασία η κυρία Θεοφανίδου Παρασκευή, καθηγήτρια εικαστικών ενώ την άρτια τεχνική επιμέλεια την οφείλουμε στον κύριο Τζήκα Χρήστο, καθηγητή τεχνολογίας. Το περιεχόμενο του βιβλίου προσεγγίστηκε με ιδιαίτερη ευαισθησία και ο τρόπος που αφομοιώθηκε και παρουσιάστηκε από τα παιδιά αποδεικνύει όχι μόνο την προετοιμασία που έγινε αλλά και την άριστη επικοινωνία ανάμεσα στους μαθητές που με οδηγό την ενσυναίσθηση και τη δημιουργικότητα της καθηγήτριάς τους, παρουσίασαν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Βέβαια σε αυτό συνηγόρησαν ο ζωντανός λόγος που πάντα η κυρία Χρυσάνθη χρησιμοποιεί στα έργα της και οι μεστές νοημάτων ιστορίες της που απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους. Οι μικροί μας ηθοποιοί καταχειροκροτήθηκαν και η κυρία Χρυσάνθη συγκινημένη δήλωσε ότι ήταν η πιο εύστοχη παρουσίαση έργου της. Λαμβάνοντας αφορμή από την παγκόσμια ημέρα βιβλίου μίλησε για τον αγαπημένο όλων μας παραμυθά, Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και το έργο του που μεγάλωσε γενιές και γενιές. Στο τέλος η κυρία Χρυσάνθη απάντησε σε ερωτήσεις των μαθητών που έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τη ζωή και το έργο της. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την προσφορά ενός χειροποίητου πίνακα, δώρο από τα παιδιά στη συγγραφέα που επισφράγισε τη μοναδική αυτή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον συνειδητοποιημένο αναγνώστη και τον συγγραφέα. Σε μια εποχή που το βιβλίο έχει παραγκωνισθεί πλήρως και έχει αντικατασταθεί από την ψηφιακή τεχνολογία τέτοιες πρωτοβουλίες που ξαναζωντανεύουν τη σχέση του μαζί μας και κυρίως με τα παιδιά αξίζουν συγχαρητήρια.

Συγχαρητήρια λοιπόν σε όλους τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν και στη διευθύντρια κυρία Ασπασία Τζαβάρα που απέδειξαν ότι το δημόσιο σχολείο δεν είναι ένας χώρος όπου παρέχεται στείρα γνώση αλλά μπορεί να προσφέρει ουσιαστική παιδεία και να εμπνεύσει τα παιδιά να έχουν αξίες και ιδανικά στη ζωή τους. Κι όλα αυτά όχι με τον ηθικοπλαστικό χαρακτήρα κηρύγματος αλλά μέσα από τη χαρά της δημιουργίας, της φαντασίας και του δρώμενου. Μπράβο και στους μαθητές που κόντρα στο ρεύμα της εποχής έσκυψαν πάνω από ένα ομολογουμένως ενδιαφέρον κείμενο και του έδωσαν φωνή... τη φωνή εκείνη που μόνο τα παιδιά μπορούν να δώσουν, για να αρθρώσουν κι αυτά τον δικό τους λόγο έξω από τα μέσα μαζικής δικτύωσης, στην πραγματική ζωή, έχοντας απέναντί τους μάτια να τους κοιτούν και χείλη να τους χαμογελούν, κάτι που τόση ανάγκη έχουν.