Τα έργα προχωρούν στην παλιά «Ξυλοτεχνία»

Τα έργα προχωρούν στην παλιά «Ξυλοτεχνία»

 

 

Επιμέλεια: Γιούλη Ηλιοπούλου

 

Ένα έργο πολιτισμού, ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά πολιτιστικά έργα δημιουργείται στο Περιστέρι. Ένα νέο σύγχρονο θέατρο, στη θέση του παλιού βιοτεχνικού χώρου «Ξυλοτεχνία». Σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή είναι οι εργασίες θεμελίωσης ανέγερσης του Πολιτιστικού Μεγάρου Δήμου Περιστερίου και της Δυτικής Αθήνας, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες.

Η χωρητικότητα του θεάτρου θα είναι περίπου για 400 θεατές, ενώ τα 2 υπόγεια πάρκινγκ του θα μπορούν να φιλοξενήσουν περίπου 70 οχήματα καθώς και τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις του όλου κτιρίου.

Οι εκτιμώμενες επιφάνειες δόμησης υπολογίζονται σε 2250 τετραγωνικά μέτρα, ενώ προβλέπονται και υπόγειοι χώροι έκτασης 3000 τετραγωνικών μέτρων.

Το σημαντικό είναι ότι το νέο κτίριο δεν θα εξυπηρετεί μόνο και αποκλειστικά τη λειτουργία ενός σύγχρονου θεάτρου αλλά θα έχει και τις προδιαγραφές για να λειτουργήσει ως συνεδριακό κέντρο, ως χώρος διενέργειας μουσικών παραστάσεων, χορευτικών δρώμενων αλλά και πολλών άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Επίσης θα διαθέτει εκδοτήριο εισιτηρίων, μπαρ, φουαγιέ, καμαρίνια ηθοποιών, γραφειακούς χώρους, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και διάφορους άλλους υποστηρικτικούς χώρους.

Θα είναι ένας «θρίαμβος πολιτισμού» σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, ένα όραμα του δημάρχου Ανδρέα Παχατουρίδη, που βλέπει να πραγματοποιείται αρκετά σύντομα.

Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 15 εκατομμύρια ευρώ περίπου και χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια.

 

Ο Πολιτιστικός Πολυχώρος

Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου θεάτρου για τον Δήμο Περιστερίου στο χώρο του παλιού βιοτεχνικού χώρου με την ιστορική ονομασία «Ξυλοτεχνία». Σύμφωνα και με την Προγραμματική Σύμβαση, τα κυριότερα χαρακτηριστικά του νέου χώρου θα είναι:

-Η διατήρηση της μνήμης του παλαιού θεάτρου που στέγασε με πρωτοβουλία των ίδιων των δημοτών τις καλλιτεχνικές και πνευματικές τους ανησυχίες

-H δημιουργία ενός χώρου που δεν θα λειτουργεί μόνο ως θέατρο αλλά θα είναι ταυτόχρονα και χώρος κοινωνικής συνάθροισης

-Η εξασφάλιση των βασικών αρχών βιοκλιματικού σχεδιασμού με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας κατά τη λειτουργία του.

 

Ιστορική αναδρομή

Με αφόρμηση το γκρέμισμα της θρυλικής βιοτεχνίας του Περιστερίου, στη θέση της οποίας θα εγκατασταθεί ο νέος σύγχρονος πολιτιστικός πολυχώρος ξαναθυμόμαστε την ιστορία της ιστορικής περιστεριώτικης βιοτεχνίας, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα στο βιβλίο του Γιώργου Χριστοφιλόπουλου «Η πόλη έχει τη δική της ιστορία».

Ένας φόρος τιμής λοιπόν, σε ένα κτίριο-σύμβολο της πόλης του Περιστερίου, που πέρασε στην «αιωνιότητα»…

Είμαστε στο 1948. Ο Σπύρος Παπαληγούρας, αδελφός του Παναγή Παπαληγούρα, Υπουργού Εμπορίου της τότε κυβέρνησης Παπάγου, συναντήθηκε με το Νίκο Αλυφαντή, παράγοντα της οικονομικής και της ευρύτερης κοινωνικής ζωής του Περιστερίου, επιτυχημένο επιχειρηματία και δημιουργό στον χώρο του επίπλου, αλλά και ένας από τους πρώτους προέδρους του Ατρομήτου, της όμορφης εποχής του. Η ιδέα για τη δημιουργία μιας μεγάλης παραγωγικής μονάδας στον χώρο του επίπλου τότε άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά.

Η νέα επιχείρηση, με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρίας, τυπικά ανήκε για φορολογικούς λόγους στις γυναίκες των δύο συνεταίρων, την Αλίκη Παπαληγούρα και την Άννα Αλυφαντή. Η χρηματοδότησή της έγινε από τον τραπεζικό όμιλο του Στρατή Ανδρεάδη, ήταν άνετη και συνεχής, πράγμα που της επέτρεψε να ανοιχτεί με τόλμη στην αγορά. Ο κύκλος εργασιών της «ΞΥΛΟΤΕΧΝΙΑ Α.Ε.» διευρυνόταν ραγδαία. Όχι από χρόνο σε χρόνο, αλλά από μέρα σε μέρα. Το ίδιο και το προσωπικό. Από 200 άτομα έφτασε πολύ γρήγορα στα 1000. Το κτίριο (είχε ήδη στηθεί από τον Νίκο Αλυφαντή, σε ένα μικρό χωράφι στην οδό Δημοσθένους, μία μικρή πάροδο της Παρασκευοπούλου) επεκτάθηκε και προς την οδό Παρασκευοπούλου και επειδή και πάλι δεν επαρκούσε, νοικιάστηκε συμπληρωματικός χώρος στην Ιερά Οδό.

Ο Νίκος Αλυφαντής ήταν η ψυχή, ο πρωτεργάτης και ο συντονιστής όλων. Κάθε τόσο πήγαινε στο εξωτερικό, ενημερωνόταν και έφερνε από εκεί ό,τι καινούργιο έβγαινε σε εξοπλισμό και σε συστήματα οργάνωσης. Ανάμεσα στα άλλα και τελειότατους παντογράφους που έβγαζαν σε εντυπωσιακούς χρόνους τα τυποποιημένα κομμάτια των επίπλων, όπως τα λεοντοπόδαρα των τραπεζιών. Ένας τεράστιος όγκος έτοιμων προϊόντων έφευγε κάθε μέρα για διάφορα σημεία του Λεκανοπεδίου και της επαρχίας. Και ταυτόχρονα ένας πακτωλός χρημάτων ερχόταν στην επιχείρηση και κατά ένα σημαντικό μέρος διαχεόταν στην πόλη. Γιατί ο Νίκος Αλυφαντής είχε ανεπτυγμένο, όσο πολύ λίγοι, αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «τοπικό πατριωτισμό». Είτε επρόκειτο για εργατοτεχνίτες, είτε για προμήθεια υλικών ή για την εξασφάλιση υπηρεσιών από ελεύθερους επαγγελματίες, για τον Νίκο, την απόλυτη προτεραιότητα είχαν οι Περιστεριώτες. Δούλεψαν επίσης εκεί και παίκτες του Ατρομήτου: Νίκος Μιχαηλίδης (Μανικώφ), Μαρίνος Γεώργιζας, Παν. Τσακαλάκης, Παν. Μάρκου (Πανούτσικος), Νίκος Τζουνάκος, και Σωκράτης Μεταξάς. Επιπλέον στους παίκτες γίνονταν όλες οι διευκολύνσεις, ώστε να είναι συνεπείς στις αγωνιστικές τους υποχρεώσεις.

Σε σχέση με τον Ατρόμητο, πρέπει να πούμε ότι ο Αλυφαντής ήταν επί πολλά χρόνια διοικητικός παράγοντας, από αυτούς που έβαζαν συχνά «βαθιά το χέρι στην τσέπη» για την ομάδα. Άσκησε με πολλή επιτυχία 2 χρόνια την προεδρία και είχε καθοριστική συμμετοχή στην κατασκευή της Λέσχης του Συλλόγου, στην οδό Ραβινέ, δίπλα στο σημερινό σούπερ μάρκετ My Market.

Το «θαύμα» της Ξυλοτεχνίας όμως δεν έμελλε να κρατήσει για πολύ. Μια ανεξήγητη πυρκαγιά στο τμήμα ταπετσαρίας, το 1957, προκάλεσε μεγάλες καταστροφές κι έφερε τα μπρος πίσω. Βέβαια ύστερα από κάποιο διάστημα η επιχείρηση τον ρυθμό της, αλλά η κατάσταση δεν ήταν πλέον η ίδια. Επιπρόσθετα πολλά προβλήματα φάνηκε να υπάρχουν στις σχέσεις με τις τράπεζες και τους άλλους πιστωτές.

Ανησυχώντας για όλα αυτά, ο Νίκος Αλυφαντής, το 1960, πίεσε τον συνέταιρό του, αποκλειστικό διαχειριστή των οικονομικών υποθέσεων, να του αποκαλύψει την αλήθεια. Και τότε έμαθε ότι η Ξυλοτεχνία είχε ουσιαστικά χρεοκοπήσει και αποχώρησε από τη συνεργασία. Η οικογένεια Παπαληγούρα κράτησε το εργοστάσιο για μερικά χρόνια ακόμα και στη συνέχεια το εγκατέλειψε, αφήνοντας πίσω της έναν άταφο νεκρό.

Η άλλοτε λαμπρή παραγωγική μονάδα, ένα από τα πιο δυναμικά οικονομικά στοιχεία της πόλης, κατάντησε ερείπιο. Εκατοντάδες Περιστεριώτες έχασαν τη δουλειά τους, ενώ τα δάνεια των τραπεζών έγιναν «παγωμένες πιστώσεις».

Στα μέσα της δεκαετίας του ΄80, επί δημαρχίας Θ.Δημητρακόπουλου, ο χώρος του εργοστασίου, περίπου 8,5 στρέμματα, πέρασε στην ιδιοκτησία του δήμου, ύστερα από πολύχρονη προσπάθεια και αγώνα, στον οποίο η μαζική και δυναμική συμμετοχή των κατοίκων έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο. Για την απόκτησή του πληρώθηκε το ποσό 121 εκατομμυρίων δραχμών, όση ήταν η τιμή εκκίνησης στον πλειοδοτικό διαγωνισμό που έγινε, αφού δεν εμφανίστηκε κανένας άλλος διεκδικητής.