Σκηνές απόλυτης διάλυσης με θύματα μαθητές επικρατούν στο ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου, ενώ μεγάλη είναι η υποβάθμιση στο 14ο Γυμνάσιο και στο 11ο Λύκειο. Το Ειδικό Ενιαίο Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Περιστερίου έχει στη σχολική του κοινότητα μαθητές με διάσπαση προσοχής και διαφόρους τύπους αυτισμού. Για τον λόγο αυτό τα τμήματα δεν επιτρέπεται να έχουν πάνω από 9 μαθητές.
Η αδιαφορία κυβέρνησης και δήμου για το ΕΝΕΕΓΥΛ έφτασε σε σημείο αναλγησίας, με τις ελλείψεις σε αίθουσες να διαλύουν στην πράξη το σχολείο. Καθώς διαβάζετε αυτό το άρθρο, οι μαθητές των 4 τάξεων της 1ης Γυμνασίου κάνουν μάθημα σε αμφιθέατρο με 4 καθηγήτριες να διδάσκουν ταυτόχρονα 4 διαφορετικά μαθήματα. Παρά την εξαιρετική προσπάθεια από το άριστα καταρτισμένο και εξειδικευμένο εκπαιδευτικό-επιστημονικό προσωπικό, το αποτέλεσμα δεν παύει να είναι ανησυχητικό για τους μαθητές. Γίνεται κατανοητό ότι αυτές οι συνθήκες διδασκαλίας θα ήταν απαγορευτικές όχι μόνο για μαθητές ειδικού σχολείου, αλλά και για οποιονδήποτε άνθρωπο - ανεξαρτήτως ηλικίας και ικανότητας συγκέντρωσης. Στην περίπτωση των μαθητών του Eιδικού, συνιστά εγκληματική ενέργεια ενάντιά τους.
Πού οφείλεται όμως το πρόβλημα;
Η Κυβέρνηση σε αγαστή συνεργασία με τον Δήμαρχο Περιστερίου έχουν αφήσει χωρίς σχολικές αίθουσες το ΕΝΕΕΓΥΛ.
Και το κάνουν για να εκβιάσουν το σχολείο να πάρει το κτίριο άλλου Γυμνασίου, του 14ου, τους μαθητές του οποίου στοιβάζουν με αυτούς του 11ου Λυκείου. Την απόφαση υπερψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο στις 15 Σεπτεμβρίου -ενώ είχαν ήδη αρχίσει τα μαθήματα.
Και ακούστε το χειρότερο. Από το 14ο Γυμνάσιο δίνουν στο Ειδικό τους δύο πάνω ορόφους που διαθέτουν περιμετρικά μπαλκόνια, κάτι που απαγορεύεται ρητά για ειδικά σχολεία για λόγους ασφάλειας. Ταυτόχρονα, το ΕΝΕΕΓΥΛ καλείται να μοιράζεται την αυλή με δύο άλλα σχολεία.
Η απόλυτη αναλγησία. Καταστρέφουν τρία σχολεία στις πιο λαϊκές συνοικίες του Περιστερίου και δεν βελτιώνουν κανένα.
Οι γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί τριών σχολείων βρίσκονται σε πλήρη αναστάτωση και προχωρούν σε διαρκείς κινητοποιήσεις, αλλά και νομικές ενέργειες εναντίον των υπευθύνων.
Η κυβέρνηση πολύ θα επιθυμούσε να ενεργοποιήσει τους κοινωνικούς αυτοματισμούς που θα έκαναν τους γονείς από κάθε ένα από τα σχολεία να μαλώνουν μεταξύ τους. Αλλά αυτοί οι αυτοματισμοί δε βρίσκουν χώρο στο Περιστέρι. Το λέει ξεκάθαρα η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της περιοχής: «Όλοι οι γονείς αγωνιούμε, ανησυχούμε και βρισκόμαστε απέναντι στα ίδια προβλήματα. Τα παιδιά μας θα έχουν ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση και δεν θα διαχωρίζονται ανάλογα με το πόσο φουσκωμένη είναι η τσέπη των γονιών τους ή σε ποια γειτονιά έτυχε να μένουν». Το λέει με χαρακτηριστικό τρόπο σε ανακοίνωσή του και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμΕΑ Αττικής και Νήσων: «Και τα τρία σχολεία πρέπει να λειτουργήσουν με όρους ασφάλειας, ποιότητας. Δεν θα φαγωθούμε μεταξύ μας για να καλυφθούν οι εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης και του δήμου στο θέμα της σχολικής στέγης».
Έφερα επανειλημμένα το ζήτημα στην ολομέλεια της Βουλής, υποχρεώνοντας την Κυβέρνηση να απαντήσει. Σε μία από τις επίκαιρες ερωτήσεις, το υπουργείο Παιδείας απάντησε με «ναι μεν αλλά». Μάλιστα, στην απάντησή του ο υφυπουργός Παιδείας Άγγ. Συρίγος μας ενημέρωσε ότι είναι «θαυμαστής» του δημάρχου Παχατουρίδη. Αλλά μετά έδωσε στη δημοσιότητα αναλυτικά τα στοιχεία για τα ποσά που έχει εισπράξει ο Δήμος Περιστερίου από το 2018 για επισκευή και συντήρηση σχολείων. Το ποσό ξεπερνά τα 5.380.000 ευρώ.
Το ερώτημα είναι πού ακριβώς έχουν πάει αυτά τα χρήματα; Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι σχολεία στις πιο φτωχές γειτονιές του Περιστερίου έχουν αφεθεί στην τύχη τους εδώ και χρόνια.
Λύση υπάρχει;
Ναι. Χρειάζεται άμεσα να διατεθούν δανεικές αίθουσες στο ΕΝΕΕΓΥΛ προκειμένου να στεγαστούν τα τμήματα που αυτή την στιγμή δεν έχουν δική τους αίθουσα. Το 14ο Γυμνάσιο να μείνει στο κτίριο του, το οποίο χρειάζεται να συντηρηθεί. Το 11ο σχολείο να μείνει στη θέση του.
Χρειάζεται ο Δήμος να μετασκευάσει σχολικά κτίρια που δεν χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή από σχολεία ή να κατασκευάσει νέο προκειμένου να στεγάσει το ΕΝΕΕΓΥΛ τηρώντας τις νόμιμες προδιαγραφές.
Χρειάζεται το Υπουργείο Παιδείας μαζί με τον Δήμο Ιλίου να αναβαθμίσουν το ΕΝΕΕΓΥΛ Ιλίου που φιλοξενείται στο Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης, προκειμένου να μπορέσει να υποδεχθεί τους μαθητές του Ιλίου, των Αγίων Αναργύρων και του Καματερού που σήμερα πηγαίνουν στο ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου. Αυτό από μόνο του θα μείωνε σημαντικά την πίεση για αίθουσες.
Αν λυθεί το στεγαστικό, λύνονται και τα υπόλοιπα προβλήματα του ΕΝΕΕΓΥΛ Περιστερίου;
Όχι, χρειάζονται και μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Αυτή τη στιγμή μόνο 5 καθηγήτριες και καθηγητές είναι μόνιμοι στο σχολείο, με το σύνολο των αναγκών να καλύπτονται από αναπληρωτές. Οι μαθητές κάθε ειδικού σχολείου χρειάζονται σταθερό περιβάλλον τόσο όσον αφορά το κτιριακό όσο και το ανθρώπινο δυναμικό - τους καθηγητές και τους συμμαθητές τους. Αυτά που συζητάμε στο άρθρο αυτό δεν είναι κάποια πολυτέλεια. Είναι οι ελάχιστοι αποδεκτοί όροι για τη στοιχειωδώς ομαλή λειτουργία ενός ΕΝΕΕΓΥΛ.
Το «ντόμινο καταστροφής» και η διάλυση όλο και πιο πολλών σχολείων πρέπει να σταματήσει. Οι λύσεις υπάρχουν. Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί τις ξέρουν και τις απαιτούν.
Του Κρίτωνα Αρσένη